Dogen Zenshi 道元さん研究①

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道元さん研究 ①

昨日私の主治医中国人の先生にお会いしたときに、日本において最も悟りを開いたのは誰か?と言う話をしていました。

先生曰く、” それは、道元さんだろう” と。

私が空海さん研究をして思った事は、

人間の持っている能力開発に優れた人、

しかしそれは悟りとは違います。

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この点において道元さんは、

悟りに重点を置いていました。

つまり魂の解放です。

たとえば道元さんは、仏陀釈迦牟尼のといた五戒を守る意味を、深くときました。しかし現在の日本の仏教界はどうでしょうか? 私が見てる限りでは正しく継承されていません。

私は日本における災難と、日本の仏教界、仏門にいる人たちの生き様というのが関係していると考えています。( これは良くないと言うよりも、そのような為政者による力が働いていて、仏教を始め、宗教が正しく機能しないように、おとしめられていることにありますね) 

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こうして、道元さんと空海さんの違いを見ていると、これは2つのヨギの道と同じです。

力を得る道と、魂の解放を目指す道、

あなたはどちらを選びますか?

どちらが真の自由自在性の獲得となるでしょう?

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以下、道元さんの言葉より

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おのずから身体も心も、すべての束縛から放たれて自由自在にはたらけるようになり、本来の持ち前、本性、仏性が現れるようになる。かくのごときことを得たいのであれば、一刻の猶予なくかくのごとく次のようにつとめよ。

さて坐禅するには、静かなところがよく、飲食の量に節度をもつ。坐禅の妨げになる一切の物事との縁を捨て放ち、万事を休息させ、善悪を思わず、是非の分別にかかずらわない。すべてあれこれと動く心の働きを止め、一切思量をめぐらすことなく、また仏になろうと意図しない。日常の坐臥の坐、行住坐臥の座とは異なる。

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#鎌倉心のヨガ入門チャンネル勉強会

Juma. 研究会

毎月2回第1第3日曜日に行っています。

今月は、人間のダルマ( 義務と責任) とは何かについて、学びます。

ヨガは思想ではなく、究極に科学的な道です。

この世界は、すべてほど、エネルギーで置き換えることができるのは、現代人はよくわかっていると思います。

しかしそのことと、自分の心の発するエネルギー、自分のマインドが発するエネルギーについての関わりを見つけられる人はまだ少ない。

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この世界の全ての事はスピリチュアル( 霊的) と言えますが、それをよくよく理解すると、科学に置き換えることができます。しかし今現在科学で、証明されている事は、スピリチュアル界で知られていることよりも、まだまだ低いことが多いですね。

このことから類推すると、本来の宗教の持っていた意義も見えてきますね。今現在日本では特に、宗教は軽んじられていますが。

Wikipedia

教義・思想 編集

ひたすら坐禅するところに悟りが顕現しているとする立場が、その思想の中核であるとされる[3]。道元のこの立場は修証一等や本証妙証と呼ばれ、そのような思想は75巻本の「正法眼蔵」に見えるものであるとされるが、晩年の12巻本「正法眼蔵」においては因果の重視や出家主義の強調がなされるようになった[3]。

成仏とは一定のレベルに達することで完成するものではなく、たとえ成仏したとしても、さらなる成仏を求めて無限の修行を続けることこそが成仏の本質であり(修証一等)、釈迦に倣い、ただひたすら坐禅にうちこむことが最高の修行である(只管打坐)と主張した。

鎌倉仏教の多くは末法思想を肯定しているが、『正法眼蔵随聞記』には「今は云く、この言ふことは、全く非なり。仏法に正像末(しょうぞうまつ)を立つ事、しばらく一途(いっと)の方便なり。真実の教道はしかあらず。依行せん、皆うべきなり。在世の比丘必ずしも皆勝れたるにあらず。不可思議に希有(けう)に浅間しき心根、下根なるもあり。仏、種々の戒法等をわけ給ふ事、皆わるき衆生、下根のためなり。人々皆仏法の器なり。非器なりと思ふ事なかれ、依行せば必ず得べきなり」と、釈迦時代の弟子衆にもすぐれた人ばかりではなかったことを挙げて、末法は方便説に過ぎないとして、末法を否定した。

南宋で師事していた天童如浄が、ある日、坐禅中に居眠りしている僧に向かって「参禅はすべからく身心脱落(しんじんだつらく)なるべし』と一喝するのを聞いて大悟した[11]。身心脱落とは、心身が一切の束縛から解き放たれて自在の境地になることである[12]。道元の得法の機縁となった「身心脱落」の語は、曹洞禅の極意をあらわしている[12]。

道元は易行道(浄土教教義の一つ)には、否定的な見解を述べている[注釈 2]。

徒(いたずら)に見性を追い求めず、坐禅する姿そのものが「仏」であり、修行そのものが「悟り」であるという禅を伝えた。

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Dogen Zenshi 道元さん研究①

Research on Dogen 1)

Yesterday I met my doctor, a Chinese doctor , and we were talking about who is the most enlightened person in Japan? He told me that he was the most enlightened person in Japan.

He said, “That would be Dogen”.

When I studied Kukai, I thought

He was a man who excelled in the development of human abilities.

But that’s not enlightenment.

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In this respect, Dogen’s emphasis is on

In this respect, Dogen focused on enlightenment.

In other words, the liberation of the soul.

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For example, Dogen was deeply concerned with the meaning of the five precepts of the Buddha Shakyamuni. But what about the current state of Buddhism in Japan?

As far as I can see, it is not being passed on properly.

I believe that there is a connection between the disasters in Japan and the way of life of the Buddhist community in Japan. It is not that this is not good, but rather that such political forces are at work and that Buddhism and other religions are being degraded so that they cannot function properly   .

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This is how I see the difference between Dogen-san and Kukai-san  and this is the same with the two yogic paths.

The path of gaining power and the path of liberation of the soul.

Which one do you choose?

Which will give you true freedom? 

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The following is from Dogen’s words 

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When the body and mind are freed from all restraints, they are able to work freely, and their true nature, their true nature, their Buddha nature, appears. If you wish to attain this, you should do the following without a moment’s delay.

When you sit in zazen, you should do so in a quiet place and eat and drink in moderation. Let go of all connections with things that interfere with zazen, let all things rest, and do not think of right and wrong, nor worry about right and wrong. The mind is free from all thoughts of right and wrong, and does not seek to become a Buddha. This is different from the daily sitting and lying of the mind.

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#Kamakura Mind Yoga Introductory Channel Study Group

Juma. Study Group

We meet twice a month on the first and third Sunday of the month.

This month, we will learn about what is the dharma (duty and responsibility) of human beings.

Yoga is not an idea, it is the ultimate scientific path.

Modern man is well aware that everything in this world can be replaced by energy.

But there are still few people who can find a connection between that and the energy emitted by their own mind, the energy emitted by their own mind.

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Everything in this world can be described as spiritual, but if you understand it better, it can be translated into science. But at the moment, what is proven by science is often less than what is known in the spiritual world.

From this analogy, we can see the significance of the original religion. Nowadays, especially in Japan, religion is looked down upon.

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Wikipedia

Doctrine and philosophy edit

The core of Dogen’s philosophy is the position that enlightenment is manifested in the practice of zazen. Dogen’s position is called shusei ichi ichi or honshō myo shō, and such thought is said to be visible in the 75-volume Shōbōgenzo, but in the 12-volume Shōbōgenzo of his later years, there is an emphasis on cause and effect and an emphasis on ordained Buddhism.

In the 12-volume Shobogenzo in his later years, he began to emphasize the importance of causality and ordainment.[3] He argued that attainment of Buddhahood is not completed by attaining a certain level of attainment, but that even after attaining Buddhahood, the essence of attaining Buddhahood is to continue infinite practice in the pursuit of further attainment (shusei ichi ichi ichi), and that the highest form of practice is to imitate Shakyamuni and to devote oneself solely to zazen (tadokan aza).

Most of the Kamakura Buddhists affirmed the idea of the end of the Dharma, but in the Shobogenzo Zuimon-ki it is written: “Now I say that this is not true at all. However, in the Shobogenzo Zuimon-ki it is written: “Now I say that this is not at all true. There is no other way of teaching the truth. We should all follow it. Not all the hills of the world have been conquered. It is a wonder that some of them have a shallow mind and a lower root. The Buddha’s teaching of the various precepts and laws is for the benefit of all evil sentient beings and their lower roots. All people are vessels of the Buddha’s Dharma. The Buddha’s teaching of the Latter Day of the Buddha is for the benefit of evil sentient beings.

One day he heard Tendo Rōjō, who had studied under him in the Southern Song dynasty, exclaim to a monk who was dozing off during zazen: “All zazen should be a falling away of body and mind. In this way, he was able to free his mind and body from all constraints and to attain a state of freedom [12]. The word “body, mind, and spirit”, which led to Dogen’s attainment of the Dharma, expresses the essence of Soto Zen.

Dogen had a negative view of the easy way (one of the doctrines of Pure Land Buddhism) [Note 2].

He taught that the very act of sitting in zazen is “Buddha”, and that the practice itself is “enlightenment”.

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